بلبرینگ استفاده شده در ساختار یاتاقان بلبرینگ ها قابلیت بررسی ظاهری چندانی در حین عملکرد و بصورت متصل بر روی شافت ها به سبب محصور بودن در محفظه یاتاقان ندارد و از این رو روان کاری این بلبرینگ ها با چالش های بیشتری روبرو می باشد. نوع انتقال حرارت نیز بصورت بسته در داخل هوزینگ یاتاقان نه از نوع هوا جنک بلکه بیشتر بصورت انتقال حرارت جذبی و در تماس با هوزینگ و بصورت کند تری صورت می پذیرد. در اغلب موارد برای ایجاد شرایط مکانیکی مناسب برای کارکرد بلبرینگ در داخل هوزینگ یاتاقان از گریس هایی با خواص شیمیایی و مکانیکی ویژه در روانکاری این یاتاقان بلبرینگ ها استفاده می شود . یکی از کاندید های موقف در روان کاری همواره گریس با ویسکوزیته و دمای کاری بالا می باشد. گریس ها اولا با بالا رفتن دمای کاری یاتاقان بلبرینگ ها آمادگی مناسب تری برای حفظ موقعیت مکانیکی و ماندن در داخل چمبر بلبرینگ دارند و در صورتیکه از پایه مناسب گریس مانند پایه لیتیوم در روانکاری استفاده گردد قابلیت های حرارتی بالایی نیز از خود نشان می دهند.