استفاده از یاتاقان ها در شرایطی متفاوت از بلبرینگ ها اتفاق می افتند. در حالت کلی بلبرینگ های بخشی از سیستم و مکانیزم کاری می باشند که در نهایت بار اعمال شده بر روی آنها به سیستم باز می گردد و نقش اصلی بلبرینگ ها در مقایسه با یاتاقان ها کاهش اصطکاک می باشد و دسته بندی بلبرینگ ها بر حسب نوع بار تعلیقی به مفهوم قابلیت اتصال بر روی شافت هایی با نوعی مشخص از بار است و نه به مفهوم کم شدن میزان بار از سیستم کلی. بعنوان مثال بلبرینگ بکار گرفته شده بر روی دهانه خروجی موتور الکتریکی که بر روی یک شافت افقی نصب شده است عمل کاهش اصطکاک را انجام داده و نیروی وزن وارده بر آن بر روی هوزینگ الکتروموتور منتقل می شود و بلبرینگ نقش کاهنده اصطکاک را ایفا می کند. این در حالی است که یاتاقان ها و یا یاتاقان بلبرینگ ها نه تنها به کاهش اصطکاک با بکارگیری بلبرینگ در داخل ساختمان خود می پردازند بلکه در اغلب نمونه های طراحی بار را بر روی یک سطح خنثی و حتی گاهی بر روی زمین یا سطوحی که عملا بخشی از سیستم و مکانیزم ماشین نیستند منتقل می کنند.